Service

Veelgestelde vragen

 

1 Klantenservice
1.1 Kan ik het bedrag ook handmatig overschrijven?

Wanneer betalen via iDeal of PayPal niet mogelijk is kunt u ook een handmatige overschrijving doen. Let erop dat de bestelling pas verzonden wordt wanneer Jojoli de betaling binnen heeft (tenzij u voor een school bestelt, dan heeft u de mogelijkheid om achteraf te betalen). U kunt het orderbedrag overmaken naar onderstaand rekeningnummer. Belangrijk is dat u hierbij het ordernummer vermeldt. Het ordernummer kunt u terug vinden in de email die toegestuurd wordt wanneer u de bestelling geplaatst heeft.

 

Bank (Triodos): NL58 TRIO 0390 5056 68
Ten name van: Jojoli
Vestigingsplaats: Barendrecht

 

Voor betalingen vanuit het buitenland kunt u onze internationale bankgegevens gebruiken.

IBAN: NL58 TRIO 0390 5056 68
BIC: TRIONL2U
Ten name van: Jojoli
Vestigingsplaats: Barendrecht, Nederland

 

1.2 Waar kan ik terecht bij vragen?

Telefonisch: (+31) 0180-769241

U kunt ons op werkdagen bereiken van 10.00 tot 17.00. Wij staan u graag te woord.
Wij hebben geen keuzemenu, u krijgt direct een professional aan de lijn!

E-mail: [email protected]

Wij streven ernaar om mails binnen 1 werkdag te beantwoorden.

Bezoekadres: Jojoli, Lubeck 24, 2993 LK in Barendrecht

U kunt onze showroom op werkdagen bezoeken van 10.00 tot 17.00. Maak vooraf een afspraak zodat we tijd hebben om u te woord te staan.

Houd u er rekening mee dat Jojoli geen winkel heeft waar u producten kunt uitzoeken. We hebben wel een kleine showroom waar u de verpakkingen kan bekijken. Ter plaatsen iets kopen is niet mogelijk.

2 Verzendkosten
2.1 Wat zijn de verzendkosten?

Nederland
Bij een bestelbedrag onder de ‎€35,00 rekenen wij €6,95 ‎aan verzendkosten.
Vanaf ‎€35,00 is verzending gratis. Levering naar een afhaalpunt bij u in de buurt is mogelijk. Dit kunt u aanvinken bij het afronden van uw bestelling.

 

België
Bij een bestelbedrag onder de €70,00 rekenen wij €7,95 aan verzendkosten.
Vanaf €70,00 is verzending gratis. Levering naar een afhaalpunt bij u in de buurt is mogelijk. Dit kunt u aanvinken bij het afronden van uw bestelling. Het pakketje sturen wij naar het dichtstbijzijnde afhaalpunt.

 

De verzendkosten voor levering naar Duitsland zijn eveneens €7,95 bij een bestelbedrag onder de €70,00 en daarboven gratis.

 

De verzendkosten naar andere landen zijn afhankelijk van het gewicht van uw pakket. Als u uw adresgegevens volledig heeft ingevuld bij de bestelprocedure ziet u de actuele verzendkosten. Dat kan voordat u de koop heeft afrond, dus u kunt eventueel nog e.e.a. aanpassen.

 

3 Grondstoffen
3.1 Hoe lang zijn de producten houdbaar?

Op alle grondstoffen van Jojoli staat een 'ten minste houdbaar tot datum', een 'houdbaar tot datum' of de melding 'na openen x maanden houdbaar'.
Jojoli neemt deze datum (en het chargenummer) over van de fabrikant.

 

Grondstoffen zijn vaak veel langer houdbaar dan de 'ten minste houdbaar tot datum'. Een 'ten minste houdbaar tot datum' wordt vaak verward met een 'houdbaar tot datum'. De verschillen zijn echter groot.
Wassen, boters, zouten en parfumolien zijn bijvoorbeeld niet gevoelig voor bederf en kunnen ook niet rans worden. Ze zijn indien koel, droog, afgesloten en donker bewaard in principe zelfs onbeperkt houdbaar. Een houdbaarheidsdatum is echter verplicht ook al is deze vaak weinigzeggend.


Wees wel altijd voorzichtig met grondstoffen op waterbasis, deze kunnen wel degelijk bederven. Op deze grondstoffen staat dan ook een 'houdbaar tot datum'. Gebruik van bedorven cosmetica is schadelijk voor de huid, neem daarom geen onnodig risico.
Jojoli houdt een zo klein mogelijke voorraad aan van bederfelijke grondstoffen zodat we alles zo vers mogelijk kunnen aanbieden. Soms kan iets daardoor uitverkocht zijn, echter bij ons bent u wel altijd gegarandeerd van verse producten.
Daarnaast verpakken we lichtgevoelige vloeistoffen in bruine of blauwe lichtwerende flessen. Vaste grondstoffen worden uitgevuld en geseald in stevige stazakken met een handige sluitgrip sluiting. De hoge barrière eigenschappen bieden bescherming tegen licht, lucht, geur en vocht door de gebruikte meerlaagse folie.
Hygroscopische (vochtaantrekkende) grondstoffen zoals zouten sealen we vacuüm.

 

3.2 Is er een MSDS en Analysecertificaat van alle grondstoffen beschikbaar?

Jojoli heeft van alle producten een Veiligheidsdossier of MSDS beschikbaar. Heeft u andere documentatie nodig dan kunnen wij dit voor u opvragen bij onze leveranciers.

Stuur ons een email met uw bestelnummer, het artikelnummer van het betreffend product en het soort documentatie dat u wilt ontvangen. Binnen 1-2 weken sturen wij u de documentatie toe.

 

3.3 Hoe komt het dat plantaardige/etherische oliën soms een verschillende geur/kleur hebben?

Het uiterlijk en de samenstelling van natuurzuivere producten verschilt per oogst. Dit komt onder andere door weersomstandigheden en beschikbare voeding in de bodem. Het is dan ook niet te voorkomen. Deze verschillen zijn het ultieme bewijs dat het om natuurzuivere producten gaat. Vaak zijn de verschillen niet op te merken zonder Analysecertificaat.

Maar het kan ook voorkomen dat een olie een andere geur of kleur heeft dan u gewend bent. Pepermuntolie kan bijvoorbeeld een intensere geur hebben of Aloë vera gel kan donkerder van kleur zijn.  

Mocht u hier toch problemen mee hebben dan kunt u langskomen in onze showroom om de producten te bekijken / beoordelen voordat u tot aankoop overgaat. Daarnaast kunt u kiezen voor geraffineerde producten hierbij zijn de verschillen per batch minder groot.

 

3.4 Wat is het verschil tussen koudgeperste en geraffineerde olie?

Voor het verkrijgen van plantaardige olie moet plantenmateriaal (meestal het zaad of de pit) geperst worden. Bij koude persing wordt de olie zonder verwarming uit het materiaal geperst. Vaak wordt het pulp meerdere malen geperst om alle olie eruit te krijgen.

De beste kwaliteit olie komt uit de eerste persing. Het grootste aandeel waardevolle stoffen (zoals vitamine E, fytosterolen en polyfenolen) blijft bij koude persing in de olie behouden.

Het plantenmateriaal en restpulp kan ook worden verhit om er meer olie uit te kunnen persen. Daarnaast wordt het vaak gefilterd of op andere wijze gezuiverd om een heldere olie met een constante kwaliteit te krijgen. Zo'n verwerkingsproces heet raffineren. Door de hogere opbrengst is geraffineerde olie gunstiger geprijsd. Tijdens het verwarmen van olie gaan er echter waardevolle stoffen verloren. Verhit olie (vooral koudgeperste) daarom niet meer dan noodzakelijk is om het te kunnen verwerken.

 

3.5 Wat verstaat Jojoli onder natuurlijke grondstoffen?

Uiteindelijk zijn alle grondstoffen te herleiden tot een natuurlijke bron. De term natuurlijk zegt daarom niet zo veel. Jojoli heeft daarom gekozen om de grondstoffen onder te verdelen in een aantal groepen:

  • Natuurzuiver
  • Natuurlijk
  • Natuuridentiek
  • Synthetisch

 

Natuurzuiver
Natuurzuivere grondstoffen zijn 100% zuivere grondstoffen, waarbij geen of minimale nabewerking nodig is om ze te verkrijgen. Voorbeelden zijn gedroogde kruiden, geperste plantenoliën / -boters (zonder verhitting) en geperste etherische oliën.

 

Natuurlijk
Producten die Jojoli als natuurlijk vermeldt staan zo ook als betreffende grondstof op de positieve stoffenlijst van het BDIH keurmerk aangemerkt. Dit is een onafhankelijk internationaal keurmerk voor natuurcosmetica. Op deze lijst kunnen fabrikanten en zelfmakers grondstoffen terugvinden die door het BDIH keurmerk zijn toegestaan voor gebruik in natuurcosmetica.
Natuurlijke producten zijn te herkennen aan het symbool van een blad.

 

Natuuridentiek
Natuuridentieke stoffen (zoals bepaalde geuroliën) zijn met een door de mens ontwikkeld chemisch proces tot stand gekomen. De molecuulstructuur van natuuridentieke stoffen is echter (nagenoeg) gelijk aan de molecuulstructuur van de natuurlijke variant.

 

Synthetisch
Synthetische grondstoffen zijn kunstmatig door de mens gemaakt, door middel van chemische processen.

 

3.6 Is zelf cosmetica maken ook geschikt voor mensen met een gevoelige huid?

Voor mensen met een gevoelige huid en cosmetica-allergie kan het zelf maken van cosmetica een uitkomst zijn. De meeste cosmetica die in de winkels verkrijgbaar zijn, bevatten een lange lijst ingrediënten, waardoor het moeilijk is te achterhalen welke stof verantwoordelijk is voor bepaalde huidreacties. Bepaal daarom zelf wat je in je cosmetica verwerkt: laat conserveermiddelen, paraffine en parfumoliën achterwege en werk uitsluitend met mooimakers voor de huid in plaats van met mooimakers voor de cosmetica waar je huid niets aan heeft.

 

3.7 Wat is een cosmetica-allergie?

Een allergie is een overgevoeligheid voor bepaalde stoffen, ofwel allergenen. Vaak is er daarbij sprake van een optelsom: gelijktijdig gebruik van meerdere licht irriterende producten, droge lucht en het hebben van een “gevoelige’’ huid. Over het algemeen zijn cosmeticaproducten zwakke allergenen. De reactie uit zich in symptomen van milde aard; roodheid, bultjes, lichte zwelling, enige schilfering en jeuk.

Uit onderzoek van de afdeling Dermatologie van het VU Medisch Centrum Amsterdam blijkt dat één op de drie mensen een gevoelige huid heeft en één op de tien een huidallergie. Dat is vervelend, maar hoeft gelukkig niet te betekenen dat je helemaal geen cosmetica meer kunt gebruiken. Wanneer je cosmetica maakt, kun je zelf bepalen met welke grondstoffen je werkt en welke je vermijdt.

 

3.8 Wat zijn veel voorkomende allergenen?

Veel voorkomende allergenen:

  • parfumgrondstoffen zowel synthetische parfumolie als natuurlijke etherische olie.
    Vermijd deze producten in zelfgemaakte cosmetica.

  • conserveringsmiddelen, waaronder formaldehyde, parabenen, Kathon CG, Euxyl K400 
    Alternatief: Rokonsal

  • UV-filters (zoals dibenzoylmethanen en bezophenonen)
    Alternatief: Sofi Tix

  • Cocamidopropyl betaïne (schuimmaker in shampoos en badproducten).
    Alternatief: Plantaren
  •  
3.9 Welke grondstoffen zijn geschikt voor een gevoelige en allergische huid?

Belangrijk is om eerst te achterhalen welke grondstof een allergische reactie veroorzaakt. Dat is een lastige opgave als de producten die je gebruikt veel ingrediënten bevatten. Daarom kun je het beste beginnen met het testen van basisingrediënten zoals plantaardige olie of (planten)boters. Veel van deze oliën zijn puur te gebruiken en werken ook dan al zeer huidverzorgend. In het 'Lexicon van Cosmetische grondstoffen' is te vinden welke grondstoffen puur op de huid gebruikt kunnen worden. Cosmetica op basis van natuurlijke stoffen en planten is het minst irriterend, maar geeft geen garantie voor het uitblijven van een allergische reactie.

Als je eenmaal weet welke basisingrediënten je goed verdraagt, dan kun je ze verwerken in een basiscrème (olie, emulgator en water), een zalf (olie en een boter) of wasemulsie. In het boekje 'Cosmetica maken doe je zelf!' staan basisrecepten beschreven voor een crème en zalf. Er zijn verschillende samenstellingen mogelijk van crèmes en zalven, dus de kans is groot dat er iets bestaat dat prettig is voor je huid. Wanneer dat gelukt is, kun je steeds meer ingrediënten toevoegen.

Bij twijfel over gevoeligheid voor bepaalde allergenen kun je professioneel advies inwinnen. Zelf kun je een elleboogplooitest doen. Breng het product tweemaal daags, twee weken lang aan in de elleboogplooi (op een plek van ca. 1 x 1 cm). Wanneer er geen reactie optreedt, kan het vrijwel zeker zonder problemen gebruikt worden. Een elleboogplooitest is alleen geschikt voor producten die langere tijd op de huid blijven zoals gezichtscrème, bodylotion en anti-zonnebrandmiddel.

4 Ruilen en retourneren
4.1 Wat zijn de kosten voor retourneren?

U kunt onaangebroken artikelen kosteloos retourneren. We rekenen geen verwerkingskosten. Wel dient u zelf zorg te dragen voor een degelijke verzendverpakking en de verzendkosten van het terugsturen als u een deel van uw bestelling retourneert. U kunt bij vrijwel ieder PostNL of DHL pakketpunt een verzendzegel kopen of online bestellen en printen via postnl.nl.

4.2 Hoe kan ik mijn bestelling retourneren?

Het retourneren van uw online bestelling is mogelijk binnen 14 dagen na verzending van de bestelling. De verzenddatum kunt u terug vinden op de bijgesloten factuur. Wanneer u een bestelling retour wilt zenden moet u dit via email (contactformulier) of telefoon doorgeven. Vermeld hierbij het ordernummer van de bestelling.

De producten dienen in dezelfde staat te zijn als toen ze verzonden werden. Dit betekent dat de goederen niet gebruikt zijn, ongeopend in originele staat en dat de garantiesluitingen niet zijn verbroken.

Wanneer Jojoli de goederen ontvangen heeft, wordt de waarde van de producten terugbetaald aan de klant. Neem contact met ons op voor een retourzegel. Indien van toepassing wordt er een bijdrage van de kosten van de retourzegel a 6,95 euro ingehouden op het terug te boeken bedrag. U kunt ook zelf zorg dragen voor de frankering. Bewaar a.u.b. uw verzendbewijs totdat de retour volledig is afgehandeld. Wanneer u een verkeerd product heeft ontvangen of als het niet in de juiste staat is aangekomen, dan zorgt Jojoli uiteraard voor een gepaste oplossing.

4.3 Kan ik mijn bestelling retourneren in de showroom in Barendrecht?

Binnen 14 dagen na aankoop van uw bestelling kunt u de producten retourneren in onze showroom in Barendrecht. Graag de factuur meenemen. De producten dienen in dezelfde staat te zijn als toen ze verzonden werden. Dit betekent dat de goederen niet gebruikt zijn, ongeopend in originele staat en dat de garantiesluitingen niet zijn verbroken.

5 Betalen
5.1 Zijn de prijzen in de webshop inlcusief BTW?

Alle prijzen zijn inclusief BTW.

5.2 Kan ik extra korting krijgen of zijn er kortingscodes?

Jojoli levert veel aan grootafnemers en heeft kortingen daarom standaard in de prijzen verwerkt. Voor veel producten geldt: vanaf 10 of meer stuks 10% korting, vanaf 100 of meer stuks 20% korting, etc. De prijs per gewicht daalt aanzienlijk als u grotere verpakkingsmaten kiest. Vanaf 75 euro betaalt u bovendien geen verzendkosten.

We beiden graag iedere klant een goede prijs en algemene tegoedbonnen of kortingscodes gebruiken we daarom niet. We bieden geen kortingscodes aan via websites van derden, dus als u heeft gezocht op "kortingscode Jojoli" en op een andere site komt, dan is de kans groot dat de code niet werkt, omdat deze niet van ons afkomstig is. Helaas kunnen wij hier weinig aan doen, anders dan u informeren dat er websites bestaan die uw aandacht proberen te trekken met zelfbedachte kortingscodes.

5.3 Kan ik ook achteraf betalen?

Scholen en BSO's hebben de mogelijkheid om achteraf te betalen. Kies bij betaalmethode voor de optie 'factuur'. Het factuuradres moet op naam van de school. We bezorgen niet op rekening aan een privéadres.

Wij sturen de factuur dan mee met uw bestelling zodat u deze na ontvangst van de bestelling over kan maken.

Achteraf betalen is niet mogelijk voor particulieren of bedrijven.

5.4 Waarom is het minimumbestelbedrag 5 euro?

Het verwerken van een bestelling, groot of klein, kost altijd werk, verpakkingmateriaal, administratie en transactie/bankkosten. We willen niet werken met allerlei toeslagen en verborgen bijkomende kosten, daarom is het praktisch gezien noodzakelijk heel kleine bestellingen te weigeren. En u heeft toch ook liever een product extra voor hetzelfde bedrag, dan dat u een ordertoeslag zou moeten betalen voor kleine bestellingen?

6 Bestellen en bezorgen
6.1 Kan ik een gratis sampleverpakking ontvangen?

Helaas kunnen we samples vanwege de verzendkosten niet kosteloos verzenden. Als u een product wil uitproberen dan kunt u eenvoudig enkele exemplaren via onze website bestellen en betalen. We sturen op verzoek een kortingscode toe, die u bij een vervolgbestelling (met een minimum bestelbedrag van 150,-) kunt gebruiken.

6.2 Hoe werkt afhalen bij een afhaalpunt?

PostNL heeft afhaalpunten verspreid door Nederland en België. U kunt kiezen op welk afhaalpunt binnen Nederland u uw pakket wil laten bezorgen. In België selecteren wij het afhaalpunt het dichtste bij u in de buurt, omdat daarvoor nog geen interactieve lijst voor beschikbaar is.

Ook als het PostNL niet lukt uw pakket thuis te bezorgen, dan wordt uw pakket naar een afhaalpunt in de buurt gebracht. U krijgt daarvan een melding. Uw pakket blijft 1 week op het afhaalpunt. Daarna gaat het naar Jojoli retour.

6.3 Met welke vervoerders werkt Jojoli?

De bestellingen worden geleverd door PostNL (of hun partners buiten Nederland).

6.4 Moet ik me registreren voordat ik kan bestellen?

Nee, u kunt ook bestellen zonder te registreren en zonder in te loggen. Voordeel van registratie is dat u kunt zien wat u de vorige keer / vorige keren heeft besteld.

6.5 Kan ik korting krijgen bij grootafname?

Bij grootafname kunt u staffelkorting krijgen. In onze webshop zitten kortingen verwerkt bij afname van 10 stuks, 100 stuks, 500 stuks etc. Heeft u een product nodig waar geen staffelkortingen bij staan? Dan kunnen wij een offerte voor u maken. Hiervoor ontvangen wij graag het betreffende artikelnummer en het aantal stuks dat u nodig heeft.
Dit kunt u per mail sturen naar [email protected] of u kunt contact met ons opnemen via het contactformulier.

6.6 Kan ik ook als bedrijf een bestelling plaatsen?

Bedrijven, instellingen en particulieren kunnen bij ons bestellen. Bedrijven buiten Nederland met een geldig BTW-nummer kunnen een factuur zonder BTW aanvragen, dit kunt u in uw account instellen.

Heeft u hier vragen over? Neem dan contact met ons op via [email protected] of bel (0031) 0180 769241.

6.7 Als ik een bestelling plaats voor een school kan ik dan achteraf betalen?

Ja, scholen hebben de mogelijkheid om achteraf te betalen. Kies bij afrekenen de optie ' factuur'. Wij sturen de factuur dan mee met uw bestelling.

← Keer terug naar de backoffice    ✓Kwaliteit ✓Service ✓Ervaring sinds 1962 Verbergen